Chaos in huis? Onze opruimcoach helpt je om je keuken te organiseren of de ideale ochtendroutine te vinden.
Huis & hoofd
Orde in je huis is helemaal verbonden met rust in je hoofd. Daar is Riet, opruimcoach, van overtuigd. “In een opgeruimd huis krijg je meer grip op je drukke leven en hou je meer tijd over voor jezelf en dingen die er écht toe doen.”
Ook voor mij?
Riet weet hoe je best aan opruimen begint: “Eerst denken, dan doen. De eerste fase is altijd het sorteren of ontspullen. Is een item nog mooi? Gebruik je het nog? Word je er (nog) blij van? … En daarna: geef weg, verkoop, gooi weg, bewaar of stockeer.”
Volhouden loont
“Slim opruimen hoef je maar een paar keer te doen en verleer je ook niet meer”, zegt Riet. Maar hoe hou je je nieuwe voornemens ook echt vol? Focus altijd op een miniproject (bv. 1 kast opruimen) en werk dat volledig af voordat je iets nieuws aanpakt. Dat schept voldoening en het stimuleert om verder te doen.”
5 praktische tips
1. Keuken – Probeer je keukenblad zo leeg mogelijk te houden, dat creëert rust. Opgelet: ga er niet te ver in. Gebruik je dagelijks de broodrooster of blender? Zet deze dan binnen handbereik. Verder zijn een magneetstrip voor messen of haakjes aan de muur een goed alternatief voor rommelige lades.
2. Routine - Stel op voorhand een weekmenu op! Zo hoef je niet meer na te denken over wat je gaat klaarmaken en verspil je geen voeding. Ook handig: je gaat minder vaak naar de winkel dus bespaar je tijd en geld door geen onnodige verleidingen te kopen.
3. Slaapkamer - Ban alle spullen uit je slaapkamer die rondslingeren of er niet thuishoren en je toch alleen maar stress bezorgen. Een wasmand, vuilbakje of bewaardoos voor speelgoed kunnen je helpen om de orde te bewaren.
4. Kleerkast - Organiseer een ‘4 seizoenen’-kleerkast met de kleding die je vaak draagt. Dikke truien in de zomer of rokjes in de winter kan je dan weer iets verder opbergen, zoals bijvoorbeeld in afsluitbare bewaardozen onder je bed.
5. Ochtendspits – Terug aan het werk na je bevallingsverlof? Door af te spreken wie de koffie zet, de boterhammen smeert of de kinderen klaarmaakt kan je écht op elkaar rekenen, zonder misverstanden. Wist je trouwens dat een kwartiertje vroeger opstaan een wereld van verschil kan maken?