Netwerken is voor elke professional een must. Dat weet ook de HR-specialist Olivier Lefèvre, die ons op 26 maart trakteert op een LifeTalks. We vroegen hem vooraf hoe je een sterk personal brand uitbouwt. Hieronder deelt Olivier enkele tips, tijdens zijn LifeTalks komen er nog heel wat andere noodzakelijke elementen aan bod.
1. Focus op je sterke punten
Weet je alles van logistiek maar heb je (nog) geen ervaring in Artificial Intelligence? Of ben je een krak in people management, maar besteed je liever geen tijd aan marketing? “Ga in de eerste plaats naar evenementen waar je de beste versie van jezelf kan tonen,” zo weet Olivier. “In de juiste context kan je je sterke punten extra in de verf zetten.”
2. De kleren maken de m/v/x
Staat er een cruciaal gesprek gepland of ga je ergens solliciteren? Draag dan kleren waarin je je zelfzeker voelt. Kleed je alsof je de wereld aankan. Ze zeggen niet voor niets ‘Je krijgt geen tweede kans op een eerste indruk’.
3. Wees stipt
Zorg altijd dat je op tijd bent voor een belangrijke afspraak. Of dat nu thuis bij een particuliere klant is of je een afspraak hebt bij een multinational, heel wat mensen hebben een gloeiende hekel aan laatkomers.
4. Vermijd afleiding
En met afleiding bedoelen we natuurlijk je smartphone. Je gesprekspartner verdient altijd je volle aandacht. Stop je smartphone even weg en snij onderwerpen aan waarbij jij je goed voelt.
“Zorg dat je altijd de beste versie van jezelf kan tonen.”
Olivier Lefèvre
5. Geef complimentjes
Niets is zo leuk als een welgemeend complimentje krijgen, hoe klein ook. Bovendien kosten ze niets! Let erop dat je ook na je compliment iets te vertellen hebt, anders dreigt het gesprek te eindigen met een beleefde ‘dankjewel’.
6. Bepaal duidelijke doelen
Stel voor jezelf duidelijke doelen. Bijvoorbeeld 5 nieuwe mensen leren kennen per maand. Of wekelijks een goed gesprek aanknopen met een collega waarmee je anders nooit praat. Door te focussen op zo’n doelen ligt een breed netwerk binnen je bereik.
7. Vergeet niet te glimlachen
Glimlach altijd (of doe minstens een poging) wanneer je iemand belt. Je gesprekspartner ziet je gezicht misschien niet, maar ‘hoort’ je glimlach wel in je stem. Die positieve ingesteldheid wordt geapprecieerd.
Schrijf je in voor de LifeTalks van Olivier Lefèvre
Wie is Olivier Lefèvre?
- Consultant in employer branding & personal branding.
- 16 jaar ervaring in leiderschap en innovatie bij Randstad.
- Begon zijn loopbaan in media en leerde het belang van sterke communicatie.
Boeiende sprekers. Herkenbare verhalen. Verrijkende tips.
Over sommige kleine en grote dingen in het leven raak je nooit uitgepraat en kan je altijd bijleren. In onze LifeTalks webinars nemen boeiende sprekers je mee in hun expertise of vertellen hoe ze zelf uitdagingen hebben aangepakt. Gebaseerd op hun eigen verhaal!
In samenwerking met Randstad.