Optimaliseer je personal brand met Olivier Lefèvre

“Gewoon zijn wie je bent, dat is altijd het sterkste merk” zo stelt HR-expert Olivier Lefèvre. Hoe verbeter je je personal brand? Tijdens Oliviers LifeTalks was hij gul met tips. Een bloemlezing.

De arbeidsmarkt is op korte tijd grondig veranderd. Talenten hebben veel meer keuze dan vroeger, maar die brede keuzemogelijkheden brengen tegelijk meer stress met zich mee. Door eerst je personal brand duidelijk in kaart te brengen, weet je beter welke wending je je carrière kan geven. Olivier Lefèvre onderscheidt drie cruciale vragen waar je een antwoord op moet formuleren. Wat kan ik? Wie ben ik? Wat wil ik? Je personal brand bouw je volledig op rond die drie vragen. Volg Oliviers tips en je hebt tijdens een sollicitatie helemaal een voorsprong op je concurrentie.

"De war for talent is voorbij, het talent heeft gewonnen. Jij leidt de dans op de arbeidsmarkt."

Olivier Lefèvre

1. Ben je net afgestudeerd met weinig werkervaring? Vul je cv aan met relevante informatie uit je privéleven. Vakantiewerk, hobby’s, reizen naar het buitenland, stages, er zijn heel wat mogelijkheden.

2. Wees altijd concreet op je cv. Zeg niet dat je flexibel of wendbaar bent, maar vul dat aan met tastbare voorbeelden uit een recent verleden.

3. Leg de focus meer op je vaardigheden, competenties en skills dan op je expertise.

4. Start op je cv met je meest recente werkervaring en ga in detail. Hoe verder je terugkeert in de tijd, hoe korter de uitleg mag zijn.

5. Vertaal je social media-gewoontes naar je cv. Ben je actief op Facebook? Schrijf dan korte, witty teksten. Ben je eerder Instagram- of TikTok-minded? Zorg dan voor een visueel sterke cv.

6. Uit je motivatiebrief moet eerst blijken dat je de job begrepen hebt. Vervolgens zoek je overeenkomsten tussen jezelf en je mogelijke werkgever om je brief af te sluiten met je eigen sterktes.

7. Vertel tijdens een gesprek altijd in je eigen woorden wie je bent en wat je sterke punten zijn. Dat komt geloofwaardiger over dan ingestudeerde antwoorden.

8. Vul voor een sollicitatiegesprek je KISS in. Keep – Improve – Stop – Start. Wat je goed kan, mag je blijven doen. Op welk vlak kan je nog verbeteren? Waarmee wil je stoppen? En wat wil je in de toekomst leren?

9. Durf tijdens een sollicitatiegesprek het negatieve te benoemen. The power of a positive no is belangrijk: benoem wat je goed vindt aan een job, daarna mag je kritiek geven. Cruciaal: eindig altijd met een positief verbetervoorstel.

Download hier het werkboek 'personal branding'.

Wie is Olivier Lefèvre?

  • Consultant in employer branding & personal branding.
  • 16 jaar ervaring in leiderschap en innovatie bij Randstad.
  • Begon zijn loopbaan in media en leerde het belang van sterke communicatie.

Boeiende sprekers. Herkenbare verhalen. Verrijkende tips.

Over sommige kleine en grote dingen in het leven raak je nooit uitgepraat en kan je altijd bijleren. In onze LifeTalks webinars nemen boeiende sprekers je mee in hun expertise of vertellen hoe ze zelf uitdagingen hebben aangepakt. Gebaseerd op hun eigen verhaal!