Waarom je als ouder beter niet op Smartschool gaat* (*behalve als het écht écht nodig is)

Aan het woord: Klaar Hammenecker, kinderpsychologe en auteur van het succesvolle opvoedingsboek ‘Wat elk kind nodig heeft’, en het recent uitgebrachte boek ‘LAAT MAAR.’.

Smartschool -of enig ander digitaal leerplatform- is de PITA (*) van menig middelbare school student. Naast een 24/7-mogelijkheid voor de leraars om er informatie, taken, lessen, toetsen en andere schoolstuff te droppen, weerstaan ook weinig ouders aan de verleiding om bij elke melding op de smartphone recht te veren en te checken welke scores er op de laatste test werden behaald. 

Ouders zijn vaak al eerder op de hoogte van score's dan dochter- of zoonlief die op dat moment gewoon GSM-loos op de schoolbanken zit.

Klinkt weinig aantrekkelijk, niet? Niks tegen digitale vooruitgang, integendeel, maar als zowel je leraars als je ouders virtueel in je nek staan te hijgen, is de fun eraf. Dus: zet de meldingen af, smijt zelfs de app van je mobieltje en beheers jezelf om elk dagdeel -of vaker- deze digitale schoolagenda te gaan raadplegen.

En wel hierom:

Zonder het te willen, zet je een voortdurende druk op je tiener

Waar je vroeger enkel tijdens de lesuren taken en lessen kon opgelegd krijgen, ben je nu nooit meer gerust! Op elk moment in de avond of nacht, weekdag of weekend, bestaat de mogelijkheid dat iemand iets meldt, iets waarvoor die onzekere, faalangstige dochter van je als de dood is om het te missen en dus (nog) niet 'in orde' te zijn. Gedaan met de rust!

Ook voor zoonlief die de school 'haat' en tussen vrijdagavond 16u en maandagochtend 8.30u een 'schoolbreak' inlast, dreigt een strafstudie op zijn hyper-kostbare woensdagmiddag omdat hij andermaal niet las welk schoolmateriaal hij voor PO nodig had. Door als ouder zelf steeds 'smartschool-online' te zijn, zet je mee druk op je tiener, terwijl die misschien net begrip en erkenning nodig heeft. 

Goed bedoeld ontneem je je tiener de autonomie over zijn leerproces

Weet je nog, vroeger? Je haalde een 4/10 op Duits en begon te rekenen: als je de volgende toets minstens een 7 kon halen, had je op het rapport weeral een rood cijfer weggewerkt, zonder dat iemand van je oudjes ooit onraad had geroken... Leve de vrijheid om zelf je rapport te 'managen'.

Vroeger hadden we de vrijheid om zelf ons rapport te 'managen'.

Anno 2023: gedaan met deze luxe. Die verslavende meldingen lokken ons elk moment naar dit leerplatform waar elke toets, elk cijfer, elke momentopname ons op de hoogte brengt van succes of falen van je tiener. Wist je dat sommige leerlingen tijdens schooltijd boze berichtjes van hun ouders krijgen over het één of ander tekort op een test terwijl ze zelf nog geen evaluatie ontvingen? De wereld op zijn kop, en alles aanwezig voor faalangst en schoolstress.

Wat doe je dan wel?

Maak hierover goede afspraken met je tiener: spreek af wat je wel en wat je niet zal bekijken. Beperk je je tot de informatieve mails? Bekijk je wekelijks samen de toetsresultaten? Of help je je warhoofd toch mee herinneren aan niet te vergeten deadlines voor taken?

Respecteer zijn autonomie en zelfstandigheid hierin : door weg te blijven van de puntenpagina op smartschool geef je je tiener je vertrouwen dat die heus wel zelf zijn schoolwerk zal aanpakken en organiseren. Op die manier zeg je ook dat een slechte toets geen ramp is (nee toch?) en dat er elke dag opnieuw kansen zijn om bij te leren en vooruit te gaan. En als het toch dreigt mis te lopen? Een minder goed rapport kan een aanleiding zijn om de gemaakte afspraken te herzien maar doe ook dat in samenspraak met je tiener.

In samenwerking met Lannoo.